torsdag 20 november 2008

Ironi är kul med barn

*Puh* Nu har man åkt skridsko med eleverna hela eftermiddagen, men såå kul det är. Tänk att man får betalt för att göra något som är så kul :) Eleverna gillar det också, så dem sköter sig exemplariskt. Några blåmärke samlade nog klassen ihop till, men det får man räkna med.

Känner mig kreativ värre idag. Kom precis framtill att vi ska ha en oä-dag imorgon med enbart oä-lektioner. Misstänker att dem kommer att bli förvånade när dem ser på schemat.
Lektion 1:
Lektion 2: Oä!
Lektion 3: Oä!!!
Finns en överhängande risk att det blir lite stimmigare imorgon då för eleverna i min klass är världsämst på att hantera ändringar i schemat. Men det ska nog gå bra ändå.

De klassiska frågorna kommer att dyka upp:
E = elev J = jag
E - Har vi ingen Matte??
J - Nä, det står ju inte på schemat.
E - Har vi ingen svenska?
J - *suck* Nä, det står ju inte på schemat.
E - Ska vi bara ha Oä?
J - *suck* *lite irriterad* (och när jag blir lite irriterad brukar jag bli ironisk vilket är ganska kul, för barn har svårt att förstå ironi) Nä, vi ska ha svenska och matte.
E - Va?
J - Ja, vi ska bara ha oä.

En annan klassisk dialog är följande: (måste tillägga att eleverna har lärt sig min ironi förutom nya elever, har haft klassen i 2 år).

Jag delar ut ett tomt vitt A4-papper och jag vet att det bara är en tidsfråga innan frågan kommer:
E - Vad ska vi göra?
J - (Håller fortfarande på att dela ut papper till alla) Sätt igång.
E - Vad?
J -
E - ?
J - Brukar jag berätta vad vi ska göra?
E - Ehh, ja.
J - Tror du inte att jag kommer att berätta vad du ska göra denna gången också?
E - Ehh, jo.
J - Precis, så vänta liten stund så får du nog reda på vad du ska göra.
E - Ok.

Nu framstår jag som en taskig lärare, men så är inte fallet. Viktigt! Jag skämtar MED dem inte ÅT dem. En stor skillnad tycker jag.

Haha. Gogglade Oä för att hitta någon passande bild. Vad hittar man :)




Bye bye!

Inga kommentarer: