söndag 9 januari 2011

Vilse i skogen

Dag 5: 3 januari:
Väl hemma i Skåneland igen hade det ju självklart varit töväder så någon skidåkning var inte möjligt inom den närmaste radien. Därav fick det bli löpning istället, så joggingskorna fick borstas av från allt damm som dem samlat på sig efter att ha varit oanvända i 1,5 månads tid. Jag bestämde mig för att prova på milen. Lika bra att gå ut hårt. Och hårt blev det. Kändes ganska tungt under hela rundan, men jag knatade mig igenom på tiden 53,40 min. Kände mig hyfsat nöjd. Visste ju att det skulle bli jobbigt då jag inte joggat på länge.

Dag 6: 4 januari:
Fortfarande ingen snö så det fick bli joggingskorna igen. Mina ben skrek neeej men hjärnan vann kampen. Körde ett intervallpass. 8 minuters löpning i bra tempo följt av 2 minuters lätt lätt jogg. Detta upprepades 3 gånger. Trodde det skulle bli hyfsat lätt då jag "bar"a skulle vara ute i en dryg halvtimme, men oj vad fel jag hade. Var helt slut när jag sprungit sista etappen. Var förövrigt slut redan efter halva andra.

Dag 7: 5 januari:
Tänkte att det skulle bli ett återhämtningspass idag och jag vet inte om det blev så mycket återhämtning. Höll mig under 165 i puls under hela rundan, men blev ganska slut ändå mot slutet. Men förmodligen gjorde det nytta för dagen efter kände jag mig fräschare.

Dag 8: 6 januari:
Snö!!! Kändes som jag var den enda i Helsingborg som jublade när jag rullade upp rullgardinen och såg att det kommit nysnö. Så det blev till att packa in skidleksakerna i bilen och bege mig till Vasatorps golfbana där de har skidspår som är på 7 km. Där åkte jag och det kändes bra med några sedvanliga vurpor, men dem kom inte förrän jag hamnade på lite villovägar. När jag bara hade några kilometer kvar kom jag till ett ställe där jag tvingades välja höger eller vänster. Jag valde höger och...det skulle jag inte gjort. Spåret gick in i skogen och jag tänkte att detta var ju trevligt men ju längre in i skogen jag kom desto tätare blev skogen. Buskar började hänga ut över skidspåret och mot slutet var där en stor gran vars grenar hängde lågt över skidspåret så jag fick krypa ihop ordentligt för att komma förbi. Väntade bara på att stora stygga björnen skulle komma och attackera mig (ja jag vet att det inte finns björnar här i Skåne men den kunde ju rymt från Skånes djurpark). Givetvis gjorde jag massa vurpor inne i bushen. Det var så man behövde ha med sig sin rambokniv för att skövla sig igenom (en smula överdrivet kanske). När väl skogen började lätta tänkte jag att var f_n är jag nu. Där var en bondgård! Hästarna stod och tittade på mig. De tänkte nog att här kommer en till idiot med såna plankor på fötterna. Fattar de inte att de är fel ute. Jag hittade en grusväg som var snötäckt eller snarare istäckt som jag åkte på tills jag hittade tillbaka till de rätta spåren igen. Väl i mål kraftigt försenad åkte jag ett varv till fast åt andra hållet och denna gången åkte jag rätt! Det blev i runda slängar 16 km.

Dag 9: 7 januari:
Snön låg kvar på backen så det fick bli en dag till i spåren och även denna gång blev det golfbanan. Jag åkte 2 varv och kände att jag började hitta lite flyt i åkningen. Det blev 14 km på 73 minuter och hör och häpna!!! Inte en enda vurpa!!!

Dag 10: 8 januari:
Snön hade nästan töat bort men jag tänkte banne mig hinna med ett skidpass till. Det var blött och isigt längs hela spåret så det var helt klart en utmaning att åka. Det fick räcka med ett varv. Det duggregnade under hela passet. Snacka om Skåneväder!

Dag 11: 9 januari:
Sista dagen på detta jullovet så då tänkte jag runda av med ett längre löppass. Målet var att vara ute i en timme utan att ha mätt upp hur långt jag skulle springa innan och försöka hitta en glädje med att springa hur man nu kan göra det. Men jag har läst och hört andra berätta om löpglädjen. Så jag målade på ett smile och stack iväg. Döm av min förvåning när jag märkte efter 20 minuters löpning att detta var ju gött. Kändes nästan som lite glädje...nästan. Så jag pinnade på i en timme och 2 minuter. Efteråt mätte jag sträckan. Det blev 11,1 km så så illa pinkat var det inte. Dock hade det återstått 19 km om det varit Lidingöloppet och då hade det varit betydligt mer kuperat.

Så det var detta jullovet och detta "träningslägret". Nu ska jag skärpa mig! Jag ska försöka att träna och skriva kontinuerligt.

Målen för året:
1. Tränat 9 dagar av 9 möjliga hittills iår.
2. Inga gottesaker än!

Ha det bra där ute!

Inga kommentarer: